Vad är bra att tänka på efter en ögonlocksoperation?

Genom att ta reda på vad man kan tänka på före och efter ett ingrepp som ögonlocksplastik bidrar du till ett så positivt resultat som möjligt.

Operationsbelysning

Tänk på detta före ögonlocksoperation

Innan du genomgår en ögonlocksoperation är det viktigt att informera oss om eventuell användning av blodförtunnande mediciner såsom Trombyl eller Waran. I vissa fall kan det krävas att du gör uppehåll med medicineringen eller byter till ett annat preparat inför ingreppet. Dessutom bör du se till att du har ordnat transport hem från kliniken då du inte kommer kunna köra bil själv direkt efter operationen. Att resa kollektivt är inte att rekommendera när du är nyopererad. Under själva ingreppet kan du gärna lyssna på musik eller ljudbok för att öka din komfort.

På operationsdagen

Ögonlocksoperationer utförs vanligtvis under en kombination av lokalbedövning och lättare narkos. Du kan förvänta dig att åka hem samma dag. Ingreppet tar cirka en timme, men tänk på att du bör planera för att vara hos oss i två till tre timmar. Efter operationen sys huden med tunn nylontråd och trådarna behöver tas bort efter 5-7 dagar då du gör ett återbesök.

Efter ögonlocksoperationen

Ögonlockshuden är tunn och elastisk och det gör att den kommer att vara svullen och missfärgad efter operationen. Det är normalt att uppleva lite blödning från sårkanterna när bedövningen släpper. För att minska blödningen, sitt upp och tryck försiktigt på ögonlocken med en kompress under några minuter. Under de första 24 timmarna efter operationen ska du undvika ansträngande aktiviteter för att minska risken för nya blödningar.

För att underlätta läkningsprocessen rekommenderas det att du sover halvsittande under de första nätterna för att minska blödning och svullnad. Använd solglasögon utomhus för att skydda ärren och undvika att kisa. För att behandla eventuella blåmärken kan du använda receptfria salvor för att påskynda läkningen och förbättra ärrens läkeprocess.

Slutresultatet av operationen kan bedömas ungefär 3-6 månader efter ingreppet. Fortsätt följa våra rekommendationer för optimal återhämtning och tänk på att du alltid är välkommen tillbaka till Conturkliniken om du har några frågor eller oro.

Detta är bra att tänka på efter ögonlocksoperation

• Det kan uppstå blödningar i sårkanterna, och huden kommer vara svullen och missfärgad
  • Undvik ansträngande aktiviteter de första 24 timmarna
  • Sov halvsittande de första nätterna efter operationen
  • Använd solglasögon ute
  • Receptfria salvor kan påskynda läkningen
  • Efter 3-6 månader kan man se slutresultatet

Boka din konsultation

Om du är intresserad av en ögonlocksoperation kan du kontakta oss och boka in en första konsultation. Då får vi tillfälle att bedöma dina möjligheter att uppnå resultatet du önskar. Varmt välkommen!