Hur ofta ska man byta bröstimplantat?

Hur ofta man bör byta ut sina bröstimplantat beror på vilken typ av implantat man har. Vi använder implantat av hög kvalitet som i regel inte byts ut.

Operationsbelysning
väljer storlek på bröstimplantat inför bröstoperation

På Conturkliniken® använder vi oss enbart av de ledande fabrikat av bröstimplantat som finns på marknaden idag – Mentor och Motiva.

Sådana typer av s.k geléhallon-implantat har förutsättningar för att fungera länge i kroppen. Den vanligast anledningen till implantatbyte är att kroppen och brösten har ändrat form efter tex graviditet/amning eller vikt upp/nedgång vilket gör att det implantat man initialt valde inte passar lika bra längre.

Det viktigaste är att själv känna efter hur brösten och inläggen känns. Upplever man exempelvis förändringar eller att det ena bröstet känns hårdare än det andra eller svullnar upp, så bör man konsultera sin läkare eller klinik.

Det är också viktigt att man går på de mammografikontroller som man under livet blir kallad till, man ska bara komma ihåg att meddela att man har bröstimplantat så vet dom hur man ska göra.